Enhedslisten er imod besparelser og den stigende privatisering, som tvinger landets kommuner til at skære i hjemmehjælp og sætte minuttal på alt fra bad til toiletbesøg. I et velhavende land som Danmark skal alderdom og handicap ikke medføre økonomisk modgang eller trange livsvilkår.

Derfor vil Enhedslisten give ældre og borgere med handicap bedre velfærdsrettigheder. Færre og færre får hjemmehjælp, og dem, der gør, får mindre og mindre. Tusindvis af stillinger i hjemmeplejen er blevet skåret væk – det skal stoppe nu. I Enhedslisten vil vi sørge for, at vores ældrepleje vil kunne garantere bedre bemanding på plejehjem, at ældre kan komme i bad mindst to gange om ugen, grundig rengøring mindst hver 14. dag, og bedre muligheder for at komme ud i den fri natur.

I Enhedslisten arbejder vi for et fællesskab, hvor det handler om mennesket, og hvor adgangsbilletten ikke nødvendigvis handler om at være rask og selvforsørgende. Alle mennesker skal behandles lige, uanset om de har fysiske eller psykiske handicap, og har man brug for en hjælper, en kørestol eller førtidspension, så skal man have det. Mennesker med handicap skal bestemme mere selv. Man skal selv kunne bestemme, hvor man vil bo, hvilken uddannelse man ønsker, eller om man vil tage på ferie eller i byen, også selvom man har brug for en hjælper. Vi skal have alle med.

Læs mere her.