Vi ønsker at bidrage med offentlig støtte til kulturen. Ikke kun fordi det er nødvendigt at sikre kunstnere ordentlige levevilkår, men også for at sikre kulturelle tilbud til børn og unge samt adgang til museer og kulturcentre. For Enhedslisten er det vigtigt at nedbryde barriererne mellem borgere og kunstnere, så kulturelle tilbud ikke bliver noget fjernt, som er forbeholdt de få.

Enhedslisten ønsker mere public service – ikke mindre

Vi ønsker ikke, at DR skal spare millioner, fyre ansatte, og slanke dets indhold. Meningen med public service er at sikre demokratisk deltagelse ved at have en god samfundsdebat, og samtidig sikre danske udsendelser af høj kvalitet.

Hertil ønsker vi også et opgør med begrebet ”dansk kultur”, som i årevis er blevet misbrugt af højrefløjen til at skabe et ”os og dem”-forhold ved bl.a. en stadig større kontrol af public service-kontrakten og dets indhold. Enhedslisten finder også de såkaldte kanoner unødvendige, da disse blot indsnævrer og bestemmer, hvad dansk kultur er, og hvad det skal være fremover. Vi vil hellere have fokus på en mangfoldighed af kulturelle tendenser med øget kulturelt samspil.

Højrefløjens brud med public service-kontrakten er yderst problematisk, da dette uundgåeligt kommer til at svække os i kampen mod fake news, troldefabrikker og konkurrencen med udenlandske mediegiganter. På den måde kan store udenlandske mediegiganter som Google, Facebook og YouTube, blive de stærkeste spillere, når det kommer til nyhedsformidling, hvilket er skadeligt for vores samfundsdebat.

Det er altafgørende for demokratiet, at vi i Danmark har medier, som ikke er styret af politiske overbevisninger, men af at repræsentere forskellige sider af sagen og af sandheden.