Vi ønsker at bidrage med offentligt støtte til kulturen. Ikke kun fordi det er nødvendigt at sikre kunstnere ordentlige levevilkår, men også for at sikre kulturelle tilbud til børn og unge og adgang til museer og kulturcentre. For Enhedslisten er det vigtigt at nedbryde barriererne mellem borgerne og kunstnere, så kulturelle tilbud ikke bliver noget fjernt, som er forbeholdt de få.

Enhedslisten ønsker mere public service – ikke mindre.

Vi ønsker ikke, at DR skal spare millioner og fyre ansatte, og slanke dets indhold. Meningen med public service er, at sikre demokratisk deltagelse ved at have en god samfundsdebat, og samtidig sikre danske udsendelser på dansk og af høj kvalitet.

Hertil ønsker vi også et opgør med begrebet ”dansk kultur”, som i årevis er blevet misbrugt af højrefløjen til at skabe et ”os og dem”-forhold ved bl.a. en stadig større kontrol af public service-kontrakten og dets indhold. Enhedslisten finder også de såkaldte kanoner som unødvendige, da disse blot indsnævrer og bestemmer, hvad dansk kultur er, og hvad det skal være fremover. Vi vil hellere have fokus på en mangfoldighed af kulturelle tendenser med øget kulturelt samspil.

Højrefløjens brud med public service-kontrakten er yderst problematisk, da dette kommer til uundgåeligt at svække os i kampen mod fake news, troldefabrikker og konkurrencen med udenlandske mediegiganter. På den måde kan store udenlandske mediegiganter som Google, Facebook og YouTube, blive de stærkeste spillere når det kommer til nyhedsformidling, hvilket er skadeligt for vores samfundsdebat.

Det er altafgørende for demokratiet, at vi i Danmark har medier, som ikke er styret af politiske overbevisninger, men af at repræsentere forskellige sider af sagen og af sandheden.